روانشناس خوب_ویژگی های روانشناس خوب چیست و چه مزایایی دارد؟
ویژگی های یک روانشناس خوب چیست؟
افراد بسیاری می پرسند که روانشناس خوب چه کارهایی باید بتواند انجام دهد. یا اینکه چه مشاوری به طور قطع می تواند روی مراجع تاثیر مثبت بگذارد و حال او را بهتر کند. به طور کلی متخصص روانشناس خوب باید بتواند از ابتدا تا آخر مشاوره، شرایطی فراهم کند تا اعتماد، آرامش و اشتیاق فرد برای صحبت کردن مهیا شود و حین مشاوره از چیزی نترسد و نگران نباشد و با خیال راحت با مشاور صحبت کند. مخصوصا برای افرادی که درگیر اختلال شخصیتی هستند یا نگران و مضطرب هستند، گاهی ایجاد شرایط امن و آرام کار تقریبا دشواری است و اینکه آنها بتوانند به راحتی صحبتهای خود را بگویند، کاملا تخصص فرد مشاور است.
روانشناس خوب باید خوشرو باشد
از ویژگی هایی که یک روانشناس خوب داشته باشد، خوشرویی اوست. اینکه مراجع با هزاران فکر و دل مشغولی یا ترس و اضطراب به امید بهبود شرایط پا در کلینیک روانشناسی می گذارد، انتظار دارد مراجعی صبور و با آرامش را ببیند اما اگر در این حال مشاور با ظاهری عبوس و اخمو از او استقبال کند، قطعا در روحیه مراجع تاثیر بدی می گذارد و حتی ممکن است تمرکز خود را هنگام صحبت کردن از دست دهد.
روانشناس خوب، خوب گوش می دهد.
هنر خوب گوش دادن، قدرت و خصیصه ای است که باید یک مشاور خوب از آن بهره مند باشد. مشاور باید آنقدر دقیق و متعهد باشد که به هیچ عنوان حتی یک لحظه تمرکز و حواس خود را از صحبت های مراجع خود برندارد و تمام صحبت ها و حالات او را در نظر بگیرد. او همچنین باید با ویژگی های زبان بدن کاملا آشنا باشد و هنگام صحبت کردن مراجع از حالات او کاملا حال او را درک کند تا بتواند بهترین توصیه و راهکار را به او ارائه دهد. همچنین باید از وقوع هر اختلالی که ممکن است رشته افکار مراجع را از هم گسیخته کند پیشگیری کند. مطلب پیشنهادی : روانشناس خوب چه ویژگی هایی دارد
روانشناس خوب کاملا امیدوار است و امید مراجع خود را از بین نمی برد.
هیچوقت هیچ یک از ما به انسانهای منفی بافی که نه تنها به ما امید نمی دهند، بلکه امیدمان را نیز از بین می برند اعتماد نمی کنیم و با آنها حال خوبی نداریم و با آنها صادقانه و با آرامش صحبت نمی کنیم. پس طبیعی است که نتوانیم با افراد اینچنینی در کمال صداقت و آرامش صحبت کنیم. درنتیجه مشاور خوب باید سعی کند که همیشه حس امیدواری به بهبود شرایط و یا بهبودی فرد در شخص را ایجاد کند تا مراجع نیز بتواند و بخواهد به خود کمک کند. واضح است که فردی که امیدی به بهتر شدن ناراحتی هایش ندارد نمی تواند تلاشی کند و به توصیه های مشاور گوش دهد و آنها را به کار بگیرد. درنتیجه ایجاد امید و انگیزه باید در رفتار روانشناسان رعایت شود.
روانشناس خوب، مهارت های ارتباطی بین فردی را بکار می گیرند
جهت برقراری ارتباط نزدیک بین مشاور و مراجع ، چون اعتماد کردن مراجع بسیار مهم و ضروری است، مشاور باید بلد باشد چگونه مهارتهای ارتباط بین فردی را رعایت کند. بعنوان مثال مشاور باید بازخوردهای خوبی به مراجع انتقال دهد. یعنی مراجع باید ببیند و احساس کند که مشاور تمام تمرکز خود را روی حرفهای او گذاشته و تمام حرفهای او را هم می شنود هم درک می کند!
مشاور خوب هدف های درمانی را برای مراجع مشخص می کند
این یعنی اینکه مشاور پس از اینکه مشکلات و مواردی که مراجع مطرح کرده است را جمع بندی می کند و هدف درمان را مشخص می کند. همچنین یک مشاور خوب اگر تشخیص دهد فرد با جلسات مشاوره یا مشاوره گروهی به نتیجه ای نمی رسد او را به روانپزشک ارجاع می دهد. بسیار مواردی پیش آمده که فرد از همکاری با مشاور اجتناب کرده یا به اخلاق و اشتباهات خود مصر بوده در نتیجه مشاور تشخیص می دهد که فقط دارو درمانی برای او پاسخ مطلوب می دهد و درنتیجه از او خواسته تا به روانپزشک مراجعه کند.
پروسه و سوابق درمانی باید درنظر گرفته شود
تقریبا تمام مشاوران سوابق درمانی فرد مراجع را بررسی و ثبت می کنند. یعنی مراجعی که برای مشاوره می آید تمامی مشکلات روحی و روانی خود را در حال و گذشته مطرح می کند، چنانچه داروی آرام بخش یا کلیه داروهای اعصاب و روان مصرف می کند، آنها را مطرح می کند و مشاور آنها را ثبت و ضبط می کند تا بداند که فردی که الآن مشکل یا مسئله دارد قبلا چه راهی را برای درمان خود طی کرده و نتیجه نگرفته و الآن باید چه راهکار جدیدی به او پیشنهاد شود که از فرآیندهای قبل متفاوت باشد.
یک روانشناس مجرب هرگز دستور نمی دهد، امرو نهی نمی کند و به شما احترام می گذارد
مشاور بخاطر اینکه فرد امین و معتمد مراجعان است و وظیفه اش ارائه راه و روش زندگی و غلبه بر مشکلات افراد است، پس خیلی باید سعی کند درست، دقیق و کاملا محترمانه صحبت کند و از دستور دادن و اجبار جلوگیری کند چون مخصوصا افرادی که به برخی اختلال شخصیت مانند خودشیفتگی یا مرزی دچارند، اصلا امر و نهی را نمی پذیرند و با مقاومت و نافرمانی شرایط را بدتر می کنند. درنتیجه نوع لحن و احترامی که مشاور برای افراد قائل می شود قطعا در روش درمان او موثر خواهند بود.
مشاور ایده آل، بر خود مسلط است و خشمگین نمی شود
همانطور که گفته شد، بسیار پیش می آید که مراجعی اختلال شخصیتی شدیدی دارد و روحیه او بسیار حساس است یا ممکن است تحت تاثیر رفتار مشاور برخورد بدی داشته باشد. یا اینکه با کوچکترین مخالفتی بهم بریزد و بخواهد توهین کند تا خشم خود را تخلیه کند. مشاور خوب و متبحر، با علم به اینکه هر مراجع ممکن است این خشونت ها و عصبانیت ها را با خود داشته باشد، باید مواظب رفتار خود باشد و بسیار بسیار صبور باشد و به قول معروف از کوره در نرود و هنگامی که مراجع عصبی است او بتواند با آرامش خود، مراجع را هم به آرامش دعوت کند در غیر اینصورت قطعا موفق نخواهد شد و افرادی که صبر کمی دارند یا زود عصبی می شوند هرقدر هم دانش زیادی در زمینه مشاوره و روانشناسی داشته باشند، هرگز نمی توانند در کار خود موفق باشند.
دیدگاهتان را بنویسید